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Über das Spiel

Systemanforderungen
Steam Nutzer-Reviews
Empfohlen
524 Std. insgesamt
Verfasst: 15.04.22 19:26
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879 Std. insgesamt
Verfasst: 02.01.22 17:36
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Empfohlen
809 Std. insgesamt
Verfasst: 20.08.21 21:11
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634 Std. insgesamt
Verfasst: 18.07.21 19:36
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1889 Std. insgesamt
Verfasst: 16.05.21 11:42
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642 Std. insgesamt
Verfasst: 11.04.21 07:42
Tief unter dem Meer
Mit “SOMA” haben die Entwickler ein Spiel auf ein völlig neues Niveau gebracht. Spoiler: Ich finde es ziemlich gut! Gameplay Wer in der Vergangenheit andere Spiele von Entwickler Frictional Games wie Penumbra oder das bekannte Amnesia gespielt hat, der wird spielerisch in “SOMA” wenig Neues erleben. In First-Person laufen wir durch dunkle Areale, müssen uns vor Gegnern verstecken und uns die Umgebung anschauen, um die kleinen Rätsel zu überwinden. Trotz der eigentlichen simplen Mechanik kann das Spiel seine gesamte Zeit gut unterhalten und glänzt sehr durch seine besondere Atmosphäre. Relativ einzigartig bei Spielen des Entwicklers ist auch die Mechnaik wie Türen, Schubladen oder Hebel benutzt werden, da man hier mit der Maus nicht nur klicken, sondern auch ziehen muss. Das Einzige, was ich wirklich bemängeln würde, ist manchmal die A.I. der Feinde, die zumindest teilweise bei mir Probleme mit der Wegfindung hatte. Spielerisch ist „SOMA“ ein relativ normales Adventure und legt besonderen Fokus auf seine Geschichte. https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2446827060 Story Simon hatte vor ein paar Monaten einen heftigen Autounfall und hat nicht nur den Tod seiner Freundin zu überwinden. Er leidet auch unter Hirnblutungen und hofft daher auf ein experimentelles Verfahren, dass ihm weitere Lebenszeit kaufen könnte. Jedoch findet er sich bereits nach kurzer Zeit an einem unbekannten Ort wieder, in der sich Maschinen wie Menschen verhalten und alles irgendwie verlassen ist. Da „SOMA“ zudem in der Dunkelheit der Meere spielt, hatte ich ganz schöne Bioshock-Vibes, was von den Entwicklern wohl auch beabsichtigt ist. Aber immerhin hat nicht Alles mit einem Leuchtturm angefangen! Ich will die Geschichte bewusst nicht weiter spoilern, aber sie fängt eine wirklich gute Stimmung ein und macht immer neugieriger. Außerdem wirft sie durchaus auch mal die eine oder andere philosophische Frage auf, die sich gerade darum ringen, was Bewusstsein eigentlich ist oder ab wann ein Leben wirklich lebenswert ist. Dazu gibt es teilweise harte Entscheidungen, die [spoiler] jedoch leider keinen Einfluss auf das Ende nehmen[/spoiler]. Wer sich übrigens weiterführend für das Spiel interessiert, der kann sich noch als „Prequel“ die Transmissions als Echtverfilmung mal anschauen. Schöne Idee, ich fand sie allerdings nur so semi gut umgesetzt. Grafik/Sound Klingt komisch, aber tatsächlich hat mich die gute Grafik überrascht. Die vorherigen Spiele des Entwicklers hatten meist keine herausragende Grafik und das erste Spiel war damals eigentlich nur eine Demo für die Engine, welche „Frictional Games“ eigentlich verkaufen wollte. Aber dann entstand doch plötzlich Penumbra: Overture und die Welt war um ein gutes Studio reicher. „SOMA“ ist sicherlich nicht der Grafikhit, aber dieses Unterwasserszenario und einfach der Stil der Roboter und der gesamten Spielwelt ist phänomenal! https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2446826746 Auch die Geräuschkulisse ist absolut top und auch die englischen Sprecher sind gut. Die deutschen Untertitel sind auch ganz gut, weisen allerdings hier und da auch ein paar Fehler auf. Generell gibt es bei der deutschen Lokalisation gelegentlich mal Typos. Aber ingesamt sorgt dieses Umfeld einfach für die anspannende Stimmung und ich würde es zusammen mit der Story wohl als die größte Stärke des Spiels bezeichnen. Fazit Ich bin ein echter Fan der Spiele von dem Entwickler. Trotz meiner Erwartungshaltung hat mich „SOMA“ aber positiv überrascht und ich habe mich bereits nach der ersten Spielstunde verliebt. Ich fand das Spiel tatsächlich nicht übertrieben angsteinflößend, aber die Atmosphäre hat mich einfach beeindruckt. Das Setting ist wirklich einzigartig. „SOMA“ ist mein neuer Liebling unter den Spielen des Entwicklers geworden und wer ein sehr gutes Adventure mit Horrorstimmung und einer tiefgreifenderen Geschichte erleben will, muss an dieser Stelle nicht mehr weitersuchen! Na, wieder Lust auf Bioshock oder andere Spiele unter Wasser bekommen? Dann schau doch mal meiner Steamgruppe vorbei, in der ich noch viele weitere Spiele vorstelle.
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Empfohlen
492 Std. insgesamt
Verfasst: 23.03.21 12:13
SOMA, oh SOMA
Sehr viel kann und möchte ich gar nicht über dieses Spiel schreiben, bis auf die Tatsache, das dieses Spiel meiner Meinung nach das beste Gesamtpaket aus Horror, Atmosphäre und Story bietet. Ich bin ein riesen Horrorspiel-Fan und ich mag gut geschriebene Geschichten wie jeder andere auch. Das Thema von SOMA ist es aber, was es so besonders macht. Diese Atmosphäre ist einfach so unfassbar gut, die Soundkulisse der Wahnsinn und die Grafik, zwar nicht mehr der Überknaller, aber alle male Wunderschön, für das was dargestellt werden soll. Gameplay technisch ist dieses Spiel nicht wirklich abwechslungsreich. Die meiste Zeit wird gelaufen, gerätselt und zugehört, was aber überhaupt kein Problem ist, weil die Story halt der Oberhammer ist. Mit knapp Acht Stunden ein eher kurzes Vergnügen, aber alle mal Wert. Man hat nach dem Durchspielen auch alle Errungenschaften.
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632 Std. insgesamt
Verfasst: 02.11.20 21:12
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Empfohlen
82 Std. insgesamt
Verfasst: 07.07.20 18:40
Information
SOMA ist ein packendes First-Person-Survival-Horror-Game, welches von Frictional Games entwickelt wurde.Gameplay
Der Spieler übernimmt die Rolle des Kanadiers Simon Jarrett, der im Jahr 2015 nach einem Autounfall gesundheitliche Probleme hat und sich in Toronto einer experimentellen neurologischen Untersuchung seines Gehirns unterziehen will. Das Experiment geht schief, und Simon findet sich in einer futuristischen, bedrückenden Welt voller Maschinenwesen wieder.Pro
+ Spektakuläre Optik & Beleuchtung + Liebe zum Detail ist vorhanden + imposante Unterwasserwelten + Level-Design ist auch in jeder Hinsicht ausgezeichnet + gute Puzzles + keine FPS Einbrüche + reichlich, spannende Atmosphäre vorhanden + Errungenschaften und Trading CardsKontra
- schlechte Monster KI - keinerlei Nebenaktivitäten - Wiederspielwert fällt gering aus - Schwierigkeitsgrad nicht anpassbarFazit
SOMA bietet dir Survival Horror mit einer Atmosphäre von ständiger Bedrohung und tödlicher Gefahr vom feinsten. Klare Kaufempfehlung.
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Empfohlen
638 Std. insgesamt
Verfasst: 07.04.22 08:23
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Empfohlen
893 Std. insgesamt
Verfasst: 03.04.22 19:47
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Empfohlen
441 Std. insgesamt
Verfasst: 01.04.22 02:05
SOMA has one of the best narratives in a video game.
SOMA is such a good game that I’m preempting this review with a 10/10 and telling you to outright stop reading. Buy it, preferably in the Frictional Collection because you get the Amnesia series bundled in nicely with it and it goes for a very cheap price (about $20) when on sale. I’ll probably end up reviewing other games in the bundle to sweeten the deal in the future if you aren’t convinced. But the point is: play this game and go through blind. Reading this review, other reviews, or watching videos on the game ruins so much of the experience for both the gameplay and story. Please stop what you’re doing, play the game, and then come back to the review later. You’ll thank me for telling you this. If you’ve put the massive spoiler warning I gave in the introductory paragraph aside, I hope you’re ready to have important story beats described in detail. [spoiler]First off, SOMA’s story has so many twists and turns yet none of them feel cheap or unpredictable. The story starts out in Canada as protagonist Simon Jarett is getting a brain scan in hopes of curing a terminal brain injury. And then bam, you’re miles under the ocean’s surface in a research facility. The open-ended nature of the intro leads to dozens of questions: Am I dreaming? Am I suffering from amnesia? Is this the brain-scan malfunctioning? Was that an event that’ll happen in the future? The player can piece together the answers to these questions almost immediately through observing clues found in the environment. The actual answer is that you’re now playing as a diving suit with a computer chip in it that has the brain scan of the original Simon uploaded into it 200 years in the future. You’re able to figure this out ahead of time along with other story beats like getting coerced into making another Simon that you also end up playing as. It’s another twist so brilliantly executed, yet someone who’s paying attention will see it coming. The shock will still be there from you asking “Are they really going to do that?”[/spoiler]Especially with that ending, I really wish I went in blind. So in the event you ignored the last warning, I’m still not describing it. But damn, that ending. https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2711383684 And oh my God the characters. The cast is small with only 2 major characters, Simon and Catherine, with a small supporting cast. However, SOMA takes time to fully develop them into the most fleshed-out leading cast in a video game. Simon isn’t just the player character, he has an interesting backstory and conflicted opinions about his goal and the means he takes to achieve it. He is one of the most compelling protagonists in a video game because of how human he feels despite being a few lines of code. Catherine is also a really interesting character. Especially with how she connects back to the theming. Catherine finds it liberating to transcend her humanity, while Simon is frustrated and often appalled over the process and experience of transferred consciousness. The outstanding voice acting only helps showcase the emotion behind their ideals. The theming and environments of SOMA are so good, oh my God. Keeping it simple, let’s start with the environment. The underwater setting would immediately start comparisons to Bioshock, but their contexts couldn’t be more different. Rapture is filled with deranged lunatics and remnants of a failed meritocratic utopia, while the facilities in SOMA serve as humankind’s last bastion despite there being no signs of human life. It’s a completely isolated experience which connects back to the theme of SOMA: transhumanism. Is a robot with a human consciousness a person? Is a copy of another human being its own person? Is a copy of you truly you? Do you live on through digital immortality? All of these topics were tackled wonderfully in SOMA. It isn’t the typical scary horror that spooks you with a scary monster; SOMA is focused entirely on existential horror. It’s a post-apocalyptic story with no survival, just the aftermath of the annihilation of all life on Earth. It is one of the grimmest and most depressing stories, and by far one of the most well-crafted ones. https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2711384534 Let’s get into the reasoning behind the spoiler warning for the gameplay of all things. With the way some mechanics are implemented, I genuinely wonder why SOMA is a video game and not a movie or a show sometimes. There’s a unique perspective shift when taking control of a different version of Simon and there’s stuff like realizing the horror of your actions after spending a variable amount of attempts with a puzzle creating and deleting an AI over and over again. Joseph Anderson talks about it in more detail in his review than Steam will allow me to do because of the character limit, so I’m just gonna say check him out too. A lot of experiences like that are only achievable in a video game. And then there are the usual optional audio logs that flood every game with expansive lore. And there are a few choices that slightly change minor things, they more so reflect your own outlook on the story rather than affecting the actual plot. I’d argue it’s another case of the illusion of choice, but it’s still substantially better than games that outright lie to you about an alternate choice existing. But that level of storytelling for a video game is few and far between. Especially when the gameplay is so weak if you look at it through a better pair of glasses. https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2787567191 The puzzles that don’t connect back to the story’s theme are all rather weak. Honestly, the game’s puzzles are really forgettable, I barely remember any of them. They all boil down to grabbing a set of items to progress or figuring out how to navigate a tight area while a monster chases you. And man those monsters are pushovers despite being so visually terrifying. The Proxies are probably the best enemies in the game, as they throw a lot of them at you in such a tight space that they pose an actual constant threat. Especially when their unique gimmick has to deal with them being blind but having really good hearing. The Frictional Engine really lends itself well to them; throwing around objects to create distractions at a whim was a genius way to weaponize your environment. Unfortunately, they are the only creatures with this level of polish to them. You probably won’t notice this if no one points it out for you, but every monster has a very crippling weakness that is very easy to take advantage of. Don’t look at the monster, look at the monster and he slows down, don’t walk when she’s yelling and she can’t hurt you. This is even more jarring when you can toggle the minimal difficulty the game has completely off with the Safe Mode. It was so jarring playing through every game by the studio and seeing unique puzzles sacrificed more and more as the storytelling got better and better. I may not remember a thing about Penumbra, but that doesn’t mean we can’t take basic gameplay elements and add them to a masterpiece like SOMA. SOMA has one of the most memorable narratives in a game. I know I went off on the gameplay, but it’s more so weak when other games just have bad gameplay. It doesn’t get in the way of the actual storytelling, and as I’ve already said, it’s one of the best stories in a video game currently. I just wish the gameplay could reflect the amazing story. Despite that, it’s still a masterpiece. As I said at the start of this review SOMA is a 10/10, but hopefully you’ve already figured that out for yourself.
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Empfohlen
960 Std. insgesamt
Verfasst: 30.03.22 23:00
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Nicht Empfohlen
569 Std. insgesamt
Verfasst: 11.03.22 05:08
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Empfohlen
511 Std. insgesamt
Verfasst: 08.03.22 00:49
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702 Std. insgesamt
Verfasst: 24.02.22 11:08
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421 Std. insgesamt
Verfasst: 30.01.22 21:04
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1029 Std. insgesamt
Verfasst: 27.01.22 13:12
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661 Std. insgesamt
Verfasst: 23.01.22 18:46
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1462 Std. insgesamt
Verfasst: 21.01.22 21:23
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642 Std. insgesamt
Verfasst: 01.01.22 16:41
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297 Std. insgesamt
Verfasst: 29.12.21 07:43
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528 Std. insgesamt
Verfasst: 08.12.21 04:36
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508 Std. insgesamt
Verfasst: 26.11.21 01:46
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685 Std. insgesamt
Verfasst: 24.11.21 19:28
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890 Std. insgesamt
Verfasst: 09.11.21 13:20
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846 Std. insgesamt
Verfasst: 11.09.21 23:38
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Empfohlen
643 Std. insgesamt
Verfasst: 07.09.21 02:15
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796 Std. insgesamt
Verfasst: 31.08.21 20:35
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Empfohlen
689 Std. insgesamt
Verfasst: 24.08.21 06:30
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Empfohlen
481 Std. insgesamt
Verfasst: 02.08.21 23:53
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Empfohlen
695 Std. insgesamt
Verfasst: 31.07.21 21:15
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Empfohlen
969 Std. insgesamt
Verfasst: 17.07.21 17:22
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Empfohlen
760 Std. insgesamt
Verfasst: 13.07.21 17:47
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Empfohlen
796 Std. insgesamt
Verfasst: 23.06.21 15:14
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Empfohlen
1124 Std. insgesamt
Verfasst: 19.06.21 03:48
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Empfohlen
595 Std. insgesamt
Verfasst: 18.06.21 06:26
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Empfohlen
822 Std. insgesamt
Verfasst: 07.06.21 02:39
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Empfohlen
1166 Std. insgesamt
Verfasst: 06.06.21 10:40
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Empfohlen
636 Std. insgesamt
Verfasst: 07.05.21 22:45
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Empfohlen
883 Std. insgesamt
Verfasst: 18.04.21 21:59
Top notch sci-fi!
When Simon has taken a brain scan, the world has drastically changed somehow. Something is amiss, and throughout the game you get bits of information what has and is happening. My friend and I often debated the possibilities of what could have happened, but we were never spot on. The game doesn't deliberately put you on the wrong track though. The game is first person, and you are not able to combat. Technically a walking simulator, but that gives me the wrong association because of the intensity.Horror
I am a bit of a wuss, this game was very scary at times. It gets really dark, and you are confronted with ominous sounds! There are jumpscares, always within limits. And the game is very forgiving, if you die you are respawn at or close to the location and can retry it. You can even turn death completely off, I really like that option! It really feels like the devs just want to tell this story, and not let anything else take the foreground. Finishing the game gives 100% achievements, so for that there's no point using a guide and being spoiled! If you want to experience the story, but can't stand horror (I understand), I recommend watching a 'let's play' video. I believe this game will be on the menu during CohhCarnages 'Nopetober' 2021, where he plays horrorgames throughout October. 85/100More reviews at Omnivore Gamer, games that are easy to control (for handicapped gamers). | [/tr]
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Empfohlen
551 Std. insgesamt
Verfasst: 18.04.21 07:21
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950 Std. insgesamt
Verfasst: 07.04.21 21:04
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739 Std. insgesamt
Verfasst: 29.03.21 00:27
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630 Std. insgesamt
Verfasst: 24.03.21 21:37
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484 Std. insgesamt
Verfasst: 07.03.21 03:03
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1727 Std. insgesamt
Verfasst: 06.02.21 04:14
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788 Std. insgesamt
Verfasst: 29.01.21 08:44
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462 Std. insgesamt
Verfasst: 19.01.21 21:38
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777 Std. insgesamt
Verfasst: 19.01.21 20:46
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498 Std. insgesamt
Verfasst: 17.01.21 20:27
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605 Std. insgesamt
Verfasst: 16.01.21 07:20
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426 Std. insgesamt
Verfasst: 11.01.21 06:30
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403 Std. insgesamt
Verfasst: 18.12.20 15:26
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679 Std. insgesamt
Verfasst: 15.12.20 09:10
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991 Std. insgesamt
Verfasst: 12.12.20 14:01
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619 Std. insgesamt
Verfasst: 30.11.20 15:53
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887 Std. insgesamt
Verfasst: 06.11.20 04:00
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913 Std. insgesamt
Verfasst: 03.11.20 18:16
Information
Title: SOMA Developer(s): Frictional Games Publisher(s): Frictional Games Genre(s): Survival horror Game Engine: HPL Engine 3 Release Date: 22 Sep, 2015 Mode(s): Single-playerReview
I don't know what's eerier, the eldritch creatures roaming PATHOS-II, or the sinistrous methodology used by the game to demonstrate the connotation of existence. After completing SOMA, the ideological impact was powerful in magnitude, yet the direction may differ based on the way the player perceives its Philosophy. Without spoiling anything related to the story, it's the momentous element of the game in addition to being pre-eminent in the first place. Unlike Amnesia, SOMA deceives the player with its creepy atmospheric tone without introducing any challenges; gradually, it ramps up the chilling factor making its levels as horrifying as they can be. There is a decent resemblance between SOMA and Amnesia in terms of primitive gameplay mechanics; it's roaming the unknown to discover the unknown while doing your best to avoid being devoured by the unknown. In SOMA, there is a noticeable improvement in the horror factor, enemies' AI and variety, and technical aspects. The trepidation is amplified by the inclusion of stubborn enemies; they don't get bored easily and disappear as they did in Amnesia, nor they have predictable behavior. Their AI is quite interesting; it's uncertain whether they are cretinous or using stupidity as a cover to seek the player's underestimation. Overall, it seems that the game has trickstering conduct in its strategy. The top-notch appalling sound effects play a grave role in revitalizing the ghastly atmospheric setting, hence filling the player's mind with disquietude and precariousness; he will reconsider his move several times before heading to that ill-lit corridor where he heard a displeasing sound come from. Voice acting stands on high ground in quality, and so does the dialogue in content. The game principally relies on voice performances and dialogue in portraying the characters' dimensions and enhancing their appeal to the player. Immersion is perfected by SOMA thanks to its engrossing environmental design, excellent usage of lighting effects, dreadful audio design, and a formidable tale that keeps fueling the player's interest until its conclusion. Frictional Games believe that death penalty is a critical element that affects the player's relationship with the game. To them, death is a merciful outcome and isn't punishing enough. So they decided to implement a death mechanic that allows the player to respawn monotonously after termination, but with a tolling effect that takes the protagonist closer to a very disturbing state of being. In other words, the player respawns in the same place where he was caught, but the character’s movement becomes labored, his vision is blurred, and his hearing is altered. This toll lasts until the player finds a WAU flower to heal him. In my point of view, this death penalty is frightful psychologically, but technically isn't; having the thought of eternal retribution is nerve-racking, but all this falls apart after realizing that death isn't the end, and there is always a chance to escape. It really depends on the player's perception. Screen tearing is the most tedious monster to encounter in this game. Luckily, I was able to eliminate such an issue by turning off VSync from the game's menu and enabling it in Nvidia's control panel along with triple buffering. Keep in mind that enabling VSync without triple buffering will result in frame rate drops. As luck would have it for the faint of heart, the game features a safe mode that allows the player to roam as he pleases without worrying about any monsters attacking him for the sake of exploration and enjoying the story. > Verdict: I think that categorizing SOMA as an interactive horror movie with a substantial story serves it right. It's a remarkable experience that combines science fiction with tenets in a way that provokes many thoughts about the universe, existence, and what it means to be human. It's more than just a game; it's a perfect field for heated debates and sharing opinions about the points it underlines. In addition to all this, it provides a nightmarish journey in places where the atmospheric setting alone is bone-chilling enough.Aspects Rating
General Quality (60% Overall Score):- Technical Optimization: 8
- Controls: 9
- Graphics: 8
- Audio: 10
- Soundtrack: 8
- Gameplay Satisfaction: 9
- Level Design: 9
- Story: 10
- Character Design: 9
- Dialogue: 10
- Replay Value: 6
Overall Score
8.7 | [/tr]
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1399 Std. insgesamt
Verfasst: 01.11.20 06:02
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794 Std. insgesamt
Verfasst: 16.02.20 22:12
Zitat:
Philip K. Di ck:
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away
SOMA is a fantastic sci-fi horror game.
In my opinion, the best part of the game is the story. It is magnificently well written, has a good pacing, it's very engaging, and it deals with such interesting topics as consciousness, the meaning of being human or the transhumanism.
The remarkable graphic section, the nice voice-acting and soundtracks, create a perfect atmosphere.
Recommended for every fans of survival horror games or sci-fi.
✪✯✪✯✪✯✪ 8.4 / 10
✪✯✪✯✪✯✪ https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1906519057 https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1906519200 https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1906519600 =^._.^= ∫
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Release:21.09.2015
Genre:
Adventure
Entwickler:
Frictional Games
Vertrieb:keine Infos
Engine:keine Infos
Kopierschutz:keine Infos
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