• Encodya: Screen zum Spiel Encodya.
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  • Plattform: PC Veröffentlicht: 26.01.2021
24,99€
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Preis Update 05.10.23

Über das Spiel

Neo Berlin 2062. Tina - ein neunjähriges Waisenkind, lebt mit SAM-53, ihrem großen ungeschickten Roboterwächter, in einer provisorischen Dachunterkunft in Neo-Berlin, einer dunklen, von Konzernen kontrollierten Megalopolis. Tina ist ein Kind des Großstadtdschungels, das gelernt hat, allein zu leben, indem es die Müllcontainer der dystopischen Stadt zu plündern und von Schrott zu leben. Ihr treuer Roboter begleitet sie dabei stets, programmiert, um das Mädchen zu beschützen, egal was passiert.

Eines Tages entdeckt das kleine Mädchen, dass ihr Vater ihr eine wichtige Mission hinterlassen hat: seinen Plan zur Rettung der Welt zu vollenden! Tina und SAM begeben sich auf ein unglaubliches Abenteuer durch verschiedene Realitäten voller bizarrer Roboterkreaturen und grotesker Menschen. Durch Rätsel und spannende Dialoge werden sie die wahre Bedeutung des Lebens herausfinden.

Die Kreativität von Studio Ghibli, die Kulisse und Atmosphäre von Blade Runner und der Humor und Spielstil von Monkey Island: Dies sind die Zutaten, die ENCODYA inspiriert haben, ein Point-and-Click-Adventure-Spiel, das in einer dystopischen Zukunft spielt.

  • Entdecke die dunkle Cyberpunkwelt von ENCODYA in 2,5D mit 2 spielbaren Charakteren.
  • Mehr als 34 Nicht-Spieler-Charaktere erwecken die Welt von ENCODYA zum Leben und sorgen für eine abwechslungsreiche und spannende Geschichte.
  • Eure Reise führt euch in mehr als 100 Orte, an denen es allerhand zu entdecken gibt.
  • Spezielle, zufallsgenerierte Rätsel sorgen für eine einzigartige Spielerfahrung und stellen euch vor große Herausforderungen.
  • Die cineastischen Cutscenes und das futuristische Kunst- und Sounddesign lassen die Geschichte von ENCODYA noch lebendiger wirken.
  • Der speziell für ENCODYA kreierte Original-Soundtrack schafft es die spannende, knisternde Atmosphäre noch erlebbarer zu gestalten.

Systemanforderungen

Noch haben wir keine Systemanforderungen für dieses Spiel eintragen können oder es sind noch keine bekannt.

Steam Nutzer-Reviews

229 Produkte im Account
6 Reviews
Empfohlen
939 Std. insgesamt
Verfasst: 24.03.21 17:46
Sprache leider nicht auf Deutsch
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239 Produkte im Account
17 Reviews
Empfohlen
825 Std. insgesamt
Verfasst: 05.03.21 23:39
Mein positives Fazit:
Einen eindeutigen DaumenHoch für dieses wundervolle & abwechslungsreiche Point & Click Abenteuer: ENCODYA und meine Empfehlung für alle Spieler: diese Art von Computerspiel doch auch einmal auszuprobieren! Euch erwartet eine stimmungsvolle Geschichte und eine Welt mit diversen Anspielungen.

Ein aufmerksames Erkunden der abwechslungsreichen Spielwelt ist schon notwendig, Und ja, nicht immer war mir sofort klar, was zu tun ist und wie es jetzt weiter geht. ( z.B. Schiffs-Anker ) Aber he, etwas knobeln & genau hinsehen gehört schon dazu und außerdem gibt es ja noch die fleißige Community mit wirklich sehr hilfreichen Guides & Videos.
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899 Produkte im Account
71 Reviews
Empfohlen
204 Std. insgesamt
Verfasst: 19.02.21 16:53
Point’n’Click-Aventure sind so eine kleine Sensation: Weltweit oftmals belächelt, gehören sie in Deutschland bis heute zu den beliebtesten Genres überhaupt. Ob sich dieses wunderschöne Abenteuer für jedermann lohnt oder es nur Kost für alte Hasen des Genres darstellt, erfahrt ihr in der Review zu ENCODYA!

Story



Wir schreiben das Jahr 2062 in Neo-Berlin - das bekannte Stadtbild wich einer gigantischen, voll digitalisierten und globalisierten Megatropolis wo die Menschen größtenteils ihre Persönlichkeiten, Seelen und Emotionen aufgaben und der Technik verfallen sind. Aus grüner Natur wurde ein Stadtbild voller Screens und Neonbanden.
Die Roboter sind als vollwertige Mitglieder der Gesellschaft zum besten Freund des Menschens geworden, haben das öffentliche Leben im Griff, übernehmen den ganzen Haushalt und auch das Erziehen vieler Kinder. Wo andere Spiele nun eine stählerne Machtübernahme inszenieren würden, schlägt ENCODYA in eine andere Kerbe: Der Verfall der Gesellschaft zum Komfort zum Cyberspace und dem Entfliehen in virtuelle Welten. Dass der Überkonsum tödlich sein kann, ist denen vollends egal.
Das Ganze passiert zum Wohlergehen des korrupten Bürgermeisters Rumpf - wer sollte ihn schon abwählen, wenn alle Menschen dem Cyberspace verfallen und in ihrer Verstandlosigkeit vollkommen zufrieden mit Status quo sind?
Mitten in dieser Hölle spielen wir die neunjährige Tina, eine Waisin, die seit jeher mit ihrem Roboter SAM-53 in provisorisch errichteten Lagern auf den Dächern des dystopischen Berlins lebt und seit jeher davon lebt, was sie zwischen Müll und Schrott finden kann.
Eines Tages aber folgt der Schock für das kleine Kind - die Regierung rund um Rumpf sucht nach SAM, um ihm den Garaus zu machen! Von nun an beginnt ein Abenteuer rund um die Flucht der mutigen Tina und ihrem treuen Roboterfreund - tauche ein in eine dystopische Welt und versuche, die Intrigen der Regierung aufzudecken, die Gesellschaft ihrer selbstauferlegten Ketten zu entreißen und die Geheimnise rund um Tinas Familie zu entschlüsseln.
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2391074393
Alles in allem hält ENCODYA dem Spieler zwischen den Zeilen den Spiegel ins Gesicht und rechnet mit der heutigen Zeit und Gesellschaft ab. Das “Cyberspace” stellt in dem Spiel eine Droge dar, die einzelne Existenzen zerstörten, ganze Familien zerrütteten und die Verfallene wie Zombies ohne Hirn, aber dafür mit einer VR-Brille geistesabwesend durch die Straßen Neo-Berlins ziehen lässt. Diese philosophische Komponente reißt das Spiel aus dem sonst jugendlich gehaltenem Schema raus und offenbart sich vor allem im Nachhinein als ein Meisterwerk spielgewordener Gesellschaftskritik. Was bereits im Kurzfilm “Robot Will Protect You”, auf welchen das ganze Spiel beruht, gut angefangen hat, wurde nun in ENCODYA endlich finalisiert und perfektioniert.

Auch wenn ENCODYA das x-te dystopische Cyberpunkspiel der letzten Monate ist, kommt es mit wunderbaren Ansätzen daher und trumpft mit einer schön-finsteren Geschichte auf, die in einem grandiosen Spannungsbogen verläuft und wunderbar erzählt wurde. Trotz ihres kindlichen Charmes darf man sich als betagter Spieler nicht abschrecken lassen, da das dargestellte, tiefgründige Szenario für jung bis alt relevant und begeisternd sein kann.

Gameplay



Spiel mir das Lied vom Point’n’Click-Aventure: ENCODYA reiht sich wie Deponia, Leisure Suit Larry oder Unforeseen Incidents in die Riege der modernen Klickerabenteuer ein.
Wer mit dem Genre gut vertraut ist, kann an dieser Stelle zum nächsten Punkt springen - ihr kennt es schon aus den oben genannten oder anderen Titeln.
Wer dieser wunderschönen Gattung der Spiele bislang fernblieb, für den folgt nun ein kleiner Crashkurs:
Spiele wie ENCODYA laden zu sehr viel Rätselspaß ein. Herzstück des Spiels ist meist das Inventar, welches sich mit der Zeit durch das Erkunden einzelner Umgebungen und durch das Interagieren mit der Umwelt füllt und wilde Kombinationen zwischen den einzelnen Gegenständen ermöglicht.
Diese Gegenstände sind im späteren Verlauf essentiell wichtig. Mal hilft uns ein Item das Beseitigen lästiger Hindernisse, mal müssen wir mit den anderen Charakteren dieser Welt tauschen um einen anderen, noch wichtigeren Gegenstand zu erhalten.
Ebenso müssen wir mit unserem Umfeld interagieren und der richtige Umgang mit den Dialogsoptionen ist das A und O. Soll uns ein Griesgram helfen, müssen wir unseren Charme spielen lassen und seine Laune auflockern - oder ach so schlaue KIs auslisten, dass sie uns aus Trotz helfen.
Alles in allem sind alle Rätsel in ENCODYA schlüssig und lassen sich nachvollziehbar lösen und stellen ein ideales Einsteigerabenteuer dar. Auch wenn man häufiger um mehr als nur eine Ecke denken muss sind die Rätsel nie unverschämt schwer und sorgen für mehr Spaß als Frust.
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2391074737
Der besondere Kniff ist aber, welches das Spiel von anderen Genrenablegern etwas abheben lässt besteht daraus, dass sich beide Protagonisten, also sowohl Tina, als auch SAM-53 durch das gesamte Spiel frei steuern lassen und dass der freie Wechsel zwischen den beiden jederzeit möglich und erforderlich ist.
SAM nutzt hierbei seine überlegene Größe und Stärke um Orte zu erreichen und Sachen zu bewegen, denen Tina schlichtweg nicht gewachsen ist. Außerdem nutzt er seine Programmierung um mit anderen Robotern und Maschinen zu kommunizieren, die nicht auf die Sprache der Menschen ausgerichtet sind.
Tina wiederum spricht mit vielen Menschen, lässt den Charme eines kleinen Mädchens spielen und überredet andere Menschen dazu, ihr zu Helfen und übernimmt als Protagonistin den Großteil der Dialoge.
Insgesamt hat der Autor Nicola Piovesan ein ideales, sich perfekt ergänzendes Dreamteam geschaffen, welches sowohl inszenatorisch, als auch gameplay-technisch perfekt aufgeht.

Es ist, wie eingangs erwähnt, halt ein übliches Point’n’Click-Adventure und unterscheidet sich hinsichtlich des Gameplays kaum von anderen, modernen Vertretern des selben Genres. Es bewegt sich innerhalb der üblichen Standards und Konventionen und vollbringt dabei zwar keine Innovationen, macht aber auch nichts falsch. Dennoch widerspiegelt das Gameplay die Art und den Charme der Story und dazugehörigen Inszenierung perfekt wieder.

Gestaltung



Positives
+ süße, markante Charaktermodelle
+ abwechslungsreiche, höchstgradig kreative Orte
+ wunderbare Soundkulisse
+ sehr gute (englische) Synchronisation
+ “ Studio Ghibli meets Maze Runner” perfekt umgesetzt
+ enormer Charme durch popkulturelle Referenzen
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2391074569
Neutrales
• keine deutsche Sprachausgabe (obwohl es in “Neo-Berlin” spielt!?)
• 2,5D-Grafiken haben manchmal leicht verwaschene Texturen zur Folge

Negatives
- manchmal zu viel Bewegung auf einer einzige Location; genaue Steuerung dabei nicht möglich

Fazit: ENCODYA bringt nun auch das aktuelle Trendsetting einer dystopischen Zukunft im Cyberpunk-Design in die Welt der Point’n’Click-Adventure und schafft damit, trotz seines eher kindlichen Aussehens, ein charmantes Meisterwerk voller Emotionen und Spannung, welches sich jeder Herzblutgamer mal anschauen sollte. Das Genre ist tot? Nicht mit ENCODYA!

Zitat:
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3821 Produkte im Account
185 Reviews
Empfohlen
470 Std. insgesamt
Verfasst: 19.02.21 16:43
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????ENCODYA????


Point and Click Adventure im Cyberpunk Stil- 2021 erschienen. spoilerfrei!

Einleitung


Neo Berlin, 2062: Tina lebt gemeinsam mit ihren Roboter Freund „SAM-53“ in provisorischen Behausungen. Sie ist ein Waisenkind, das gelernt hat sich irgendwie durchzuschlagen und alleine in Neo Berlin zurecht zu kommen. Eines Tages fand sie eine Nachricht und das Abenteuer beginnt… „ENCODYA“ basiert auf den Kurzfilm „Robot Will Protect You“ der 2019 veröffentlicht wurde. Leider hatte ich bisher noch keine Möglichkeit den Film zu erstehen und selbst anzusehen. Nachdem ich ENCODYA gespielt habe möchte ich dies aber unbedingt tun! Die Kickstarterunterstützung war definitiv gut investiert!

Das Spiel


In ENCODYA spielen wir das Mädchen Tina und ihren Freund SAM-53. Auf unseren Weg durch das ein Abenteuer bestehend aus 5 Kapitel steuern müssen wir einige Rätsel lösen. Zu Beginn des Spiels kann man sich zwischen den Schwierigkeitsgraden „Leicht“ und „Schwer“ entscheiden. Bei Leicht können wir SAM um Hilfe bitten und bekommen auf Item Hotspots angezeigt. Bei Schwer muss man alleine zurechtkommen.

Die (teils zufallsgenerierten) Rätsel sind knifflig aber bewältigbar. Das Besondere am Spiel ist, dass der Wechsel zwischen den beiden Charakteren auch nötig ist um voran zu kommen. SAM kann dinge die Tina nicht kann und umgekehrt. Diese Idee ist kreativ und funktioniert gut! Wo wir bei Tina und SAM sind... Die beiden habe ich sofort in mein Herz geschlossen.

Das Design der beiden in Kombination mit der englischen Synchronisierung gefiel mir auf Anhieb. Aber auch die anderen Charaktere und die Spielewelt haben ein ansprechendes Design.

Grafik: Cyberpunk Setting mit ansprechenden Stil. Liebevolle Details bei Charakteren und in Cutscenes
Sound: Englische Sprache gut, passt zu den Charakteren. Musik meist passend zum aktuellen Bildschirm.
Steuerung: klassische Adventure Steuerung mit der Maus
Spaßfaktor: Stilvolles Story mit Geheimnissen, Eastereggs und packender Story machen Laune
Sammelkarten
Achievements ✔️

Testsystem:


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CPUAMD Ryzen 9 3900X
GPU ASUS ROG STRIX NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti OC 11G
RAM64GB RAM 3000
HDDSamsung 1TB M.2 SSD
OSWindows 10 Pro
Auflösung2560x1440


Positiv


+ liebevolle und markante Charaktere
+ tolle Story
+ Geheimnisse und Eastereggs
+ gute englische Synchronisierung

Negativ


- eine deutsche Synchro wäre ein Traum aber kein Muss

Fazit


Stilvolles Abenteuer mit liebevollen Charakteren und markanten Design. Erinnert an klassische Point and Click Adventure und macht viel Spaß!
★★★★★ ★★★☆☆ 8/10 Sterne

???? Powered by HoI 4 Deu Kuratorengruppe auf deutsch/englisch ????
???? Folgen und mehr Reviews von mir entdecken ????
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90 Produkte im Account
20 Reviews
Empfohlen
821 Std. insgesamt
Verfasst: 26.01.21 17:41
ENCODYA ist ein sehr liebevoll gestaltetes Point und Click Abenteuer mit viel Cyberpunk Atmosphäre.
Es ist kein 2D, aber auch kein 3D - genau in der Mitte ein 2.5D.
Ein wirklich großes Lob an den Entwickler und die Leute hintendran die ein Spiel hier abgeliefert haben, das von der ersten bis zur letzten Minute Spass macht.
Es gibt zwei Schwierigkeitsgrade Leicht und Schwer. Bei dem Leichten kann man seinen Roboterfreund nach einem kleinen Hinweis fragen. Beim Schweren bist du auf dich alleine gestellt. Also für welche die eine Herausforderung suchen, ist dieser Modus perfekt.
Und wenn du mal nicht weiter weißt, kannst du gerne bei mir mal reinschauen.
https://youtu.be/9XpK8ft7EAI
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332 Produkte im Account
297 Reviews
Empfohlen
1074 Std. insgesamt
Verfasst: 02.05.22 18:22
Encodya is a beautifully crafted point-and-click adventure in the classic style of Broken Sword or Syberia. It has lovely artwork, solid voice-acting and a heroic quest. You play as two characters - an orphan child (Tina) and her robot guardian (SAM) in a dystopian future that is threatened by greed/power.

If you are a fan of traditional point-and-click adventures, then you are very likely to enjoy this game. However, Encodya includes those facets of this genre that tend to become tedious for this gamer. Multiple locations to explore, many NPCs to repeatedly chat with, errands to run, excessive inventory, and very obtuse 'find and use' puzzle solutions. To simplify things a bit, the game uses maps for 'fast travel' and each chapter is self contained (so no backtracking once a segment is completed). There is also a hint system but using this is apt to cost you a couple of achievements.

Speaking of achievements, completionists should know that there is a 'speed run' required for 100% - a development decision that (in my opinion) makes absolutely no sense for a game based on narrative and thoughtful exploration. Other achievements are story-driven or relate to finding easter-egg secrets (many of which will make you smile).

Prepare to do a lot of back-tracking as dialogs and actions required for story progression tend to involve NPCs across locations. Also prepare to do a lot of pixel scanning, as actionable items are not always obvious. In some cases, specific dialog choices are required for story advancement which can leave you in an extended loop until you figure out the magic combination. To mitigate this slightly, you can play in 'easy' mode and gain access to both hints and a key to highlight hot spots.

All in all, my time in Encodya was a pleasure and I could not help but have feelings for Tina and SAM. I admit that I grew weary of 'try this' and 'try that' with a plethora of weird objects in my inventory. If your experience is similar, there is a very helpful text guide available in the Steam Forum

I recommend this to patient gamers who are fans of traditional point-and-click games that have a story with a heart!
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153 Produkte im Account
25 Reviews
Nicht Empfohlen
696 Std. insgesamt
Verfasst: 11.04.22 23:28
Should be just my kind of game. Pure point-n-click and set in the future... I want to love it, but there are too many annoying things.
You have the perfect tool for something - but have to collect some nonsense to solve it instead... 'barriers' that could be overcome by simply walking round... but you can't. I hate PnCs where you use a tool for a puzzle - lose the tool - then need the same tool for the next thing... Encodya has the opposite problem - you end up carrying a lot of stuff you never need.
By stage 4 and 5 the 'puzzles' feel increasingly contrived... wait till you have to get strawberries, if you don't find that ridiculous... well.
It's got some good elements, solid voice acting, likeable characters, a good aesthetic - but they're not enough to make up for the flaws.
If you've run out of PnC games, and it's on sale, maybe give it a go - it's 5 out of 10 - so not trash. But it's not great either.
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188 Produkte im Account
12 Reviews
Empfohlen
570 Std. insgesamt
Verfasst: 16.03.22 21:51
Played as part of a group play on the Senscape Discord.

Apart from a couple of UI issues I had with the game, I really enjoyed the experience. Double Clicking was inconsistent, there are too many clicks to use items and some of the items are really hard to see on Hard mode where the hot spot highlighter is disabled so pixel hunting is a thing.

However the characters were decent, I liked the world building, puzzles were ok and the story was satisfactory. I liked the two characters and how that changed the puzzles

Would recommend it to fans of P&C games.

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103 Produkte im Account
1 Reviews
Empfohlen
1245 Std. insgesamt
Verfasst: 14.03.22 20:38
I'm new to adventure games - this is my fourth ever and now I'm hooked :)
I started gaming with HOPAs for the puzzles, but don't fancy the hidden object element
I played this game as a group play at Senscape and got enough help from other players to save the world :)

I had a wonderful time with this game
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626 Produkte im Account
56 Reviews
Empfohlen
1290 Std. insgesamt
Verfasst: 14.03.22 20:11
When I played this amazing game a year ago, I was fascinated by the story of Tina and her Robot as well as by the 'worlds' which we were shown - on the one hand, the city with its dark implications and then this green world of Encodya ! And I loved the idea, that that we, the good ones, win in the end ...

I replayed Encodya a week ago and was again amazed and enjoyed it immensly.

HIghly recommended !
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344 Produkte im Account
10 Reviews
Empfohlen
927 Std. insgesamt
Verfasst: 10.03.22 23:29
I just finished this amazing game! Such joy with their main characters. And I had the opportunity to play in a group where Nicola, its developer, helped and talked with us!
I liked a lot Tina's voice, and loved SAM. To me this real Point and Click game is a gem. We need to touch or click almost everything!
I am one of the players that would like a more subtle politic aspect in the game. In writing this review I would not discuss politics here, only to point out my only con in such an extraordinary game!
Again, Bravo Nicola, looking forward for your next game!
I recommend it!
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310 Produkte im Account
43 Reviews
Nicht Empfohlen
299 Std. insgesamt
Verfasst: 27.12.21 00:18
Promising ideas, but I got so bored with how slow the game progressed that I eventually just looked up the walkthrough and finished the game as quickly as possible for the sake of finishing it. And even that took too long.
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2097 Produkte im Account
101 Reviews
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698 Std. insgesamt
Verfasst: 16.11.21 19:38
A decent story with bunch of dialogues as either Tina and Sam. I love robots so this game was nice to go through. Some crucial items are very difficult to spot as they are well blend in with some complex puzzles. Hard mode offers no hints, so proceed with caution!
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2676 Produkte im Account
17 Reviews
Empfohlen
487 Std. insgesamt
Verfasst: 08.11.21 08:06
Though call. The game looks nice and there's a decent story to it. Technically the game is mediocre or lacking. Puzzles are mostly fine, nothing spectacular, a few bad misses. Loading times will be annoying, especially since there's a lot of running around. Last sequence was more or less nonsense. Still, the first two acts are pretty solid and it does look nice.
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468 Produkte im Account
12 Reviews
Empfohlen
308 Std. insgesamt
Verfasst: 19.10.21 20:01
A very enjoyable yet tough point and click game, I admit I didn't have the patience to work out every puzzle so relied on a walkthrough in parts, some of the jumping between loacations and hence loading can be a bit frustrating, but the game is so atmospheric, with wonderful story and voice acting!
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1906 Produkte im Account
150 Reviews
Empfohlen
687 Std. insgesamt
Verfasst: 24.08.21 02:22
Solid cyberpunk Point & Click with modern age graphics. A breeze of fresh air, and a recommend for most P&C lovers!

Tina & SAM


Tina is an almost ten years old orphan living on a rooftop in Neo-Berlin, together with her guardian robot SAM-53 (2053 is the year Tina is born). Her father disappeared a long time ago, and that led to her mother getting addicted to the VR cyberspace that hooks the mass of the population. This eventually killed her, leaving Tina alone in this grim world. Luckily she still has her betrusted SAM, because many orphans that live on the street lost their guardian.

The following events happen in the first chapter.
[spoiler]When her hideout on the rooftop has been raided, she discovers that her father left her a message for her tenth birthday imbedded in SAM. They can't access the message beforehand, thus sets her on a quest to uncover said message. She also finds out that the person that raided her is the evil mayor Rumpf! This raises even more questions, and she must find the answers! [/spoiler]

Technicals


You control both Tina and SAM. SAM works best when talking to other robots or tech nerds, while Tina has most of the action since she's the leader. They have both unique tasks, in most cases the characters will tell that a certain job is better suited for the other.
The game has modern techniques for player comfort, such as double click to make Tina run. The game doesn't get very complicated, although Tina carries a lot of junk around, it's mostly clear what needs to be done.

The visuals are generally nice, but it uses 2D textures, works sublime in the city, but not so much in the forest, so that part looks a bit worse. Also the game has a blue/green-ish tint over it. I guess that makes it more cyberpunk? It does help to grimmen the mood. I'm not sure if I like it...
The game recommends a GTX 1060 or better GPU. This is quite demanding, and a bit too high in my opinion. I've played this on a 1070 and gotten 300 fps average on the best settings. The need for a 1060 isn't that high, even with lower details it will look fine. The game could use a framerate limiter, because it's totally unnecessary to push the computer beyond 100fps.
The music is clearly inspired by Vangelis's soundtrack of Blade Runner. It remains atmospheric, good eighties synthesizer tunes. The voice acting is decent.

Speedrun


One of the achievements is beating the game in 3,5 hours. I really don't understand the reasoning of why to add such an achievement to a Point & Click... You can 100% it in 1 run, which I'm very happy about. By adding a timer to a run they essentially encourage to not explore and rush their creation? Either that or forcing a second playthrough? Is there a hidden layer that can be only seen a second time when you play really really fast? Are they entering next year's SGDQ and the competition will be fierce? No of course not! Speedruns have no place in P&C!
This is slightly frustrating for me since the speedrun is impossible for me due to an illness. I can't double click, there is no autorun, so my Tina can't run. And oh boy she takes her time to walk to the next screen, which I don't mind, gives me time to admire the scenery. Now there are other ways for people like me to acquire such achievements, all of them require a lot of and aren't shortcuts. I tried looking for a savegame, but since most people are able to accomplish this by playing, it's not really an issue. So I approached the developer. Surely they considered the accessibility of their game, I thought. But no, they refused to assist, and directed me to the community. They don't feel part of their own game's community? It feels like an elitist approach...
In the end i will get it through one of my friends who'll play it one day. I just hoped to get it before reviewing, but I don't want to put off this review any longer.

Rumpf...


When I want to play a game, I try to do as little research as possible. Even most trailers spoil at least part of the story. When I started Encodya, I knew next to nothing about it. The game starts with a very peculiar message, something like: all likeliness of the characters with real life are pure coincidence. That's a weird statement to make prominent at the start? And soon i discovered the intent of this message. Neo-Berlin has an evil mayor with the name 'Rumpf', who happens to be fat and have a blond hairdo. I can appreciate humour or caricatures greatly and frankly have no personal moral boundary of receiving humour. We write stories based on our experiences and our perspectives. Unless the names are created by a random names generator, and the character models via a similar process, the statement can't be true. Saying that something is coincidence doesn't make it a fact!
I'd like to reiterate that I am fine with portraying Donald Trump and Bill Gates (and probably more people) in stereotypes. I am not fine with the way the developers respond on the forum against people on the forum with questions! They keep hammering that it's coincidence, that Rumpf in German means hull (now THAT sounds like coincidence!), and that people should play the game before commenting. Well, I played the game, Rumpf looks like a caricature of Trump and I think it's funny.

Final thoughts


I enjoyed Encodya a lot! It's so refreshing to play a P&C with modern graphics! Most scenes are beautiful, and the sound/music is good as well. I have a little bit problems with the writing, or to say it better: reviewing the writing. There are a lot of holes in the story. I don't mean 'how can a child live on a rooftop?', but major plotholes. I will list those at the end hidden.
The game doesn't seem to make a choice between serious and comical. At one hand you have a very serious story with heavy cyberpunky themes like slavery and addiction, and at the other end you have the laughable cutscenes with Rumpf! An unfortunate mix. If you value story first and foremost, this game might not be for you.
A lot of criticism for a game I genuinely like. I had to think for weeks about this one.

80/100

Plotholes:
- Neo-Berlin suggests a colony, or just Berlin? If so, why Neo?
[spoiler]- Tinas father abandoned her and her mother, which led to mom's death and her living in the streets... Thanks dad! He's a loonatic!
- SAM died! His memory was fried! Don't bring him back for happy ending's sake! [/spoiler]


[/tr]
More reviews at Omnivore Gamer, games that are easy to control (for handicapped gamers).


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1062 Produkte im Account
1214 Reviews
Empfohlen
24 Std. insgesamt
Verfasst: 31.07.21 12:45
It is pretty good.
The atmosphere is definitely oppressive and cyberpunky.
The main characters are great and well voiced.
The puzzles are not amazingly fun but that might be my own issues with point and click.

https://youtu.be/B5kHwM3PHgY
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31 Produkte im Account
4 Reviews
Empfohlen
550 Std. insgesamt
Verfasst: 30.06.21 10:55
Based on my 9 hours gameplay, playing without hint is extremely difficult. However, there is no harm in trying the hard mode as the creativity of one and understanding of graphics appearance in-game would help you to play the game with ease, for the initial and mid-stage. However, at end-game, there is close to no way you tried without hints or Googling the hints (for hard mode initial user).

Overall, I am very satisfied with this game and it's reference to other games (there disclaimers by the developer). I rate this game easily 8/10 for the puzzles, feels and laugh.
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491 Produkte im Account
77 Reviews
Empfohlen
841 Std. insgesamt
Verfasst: 25.06.21 04:28
I really liked this game! The story was engaging, funny, moving and kept my interest throughout. I enjoyed the voice overs and music very much. The puzzles were fair and at the right level of challenge, not too hard or easy.

Unless you are a masochist, like me, I would recommend playing on easy mode first. I played on hard mode without a hot spot indicator or hints and though hints weren’t necessary for me, some of the items and hot spots were small and very easy to miss and was the reason I got stuck now and again.

The only thing I wish was different was the inventory interface. I wish examining was a right-click and using an item was a simple drag motion instead of clicking to get to the icons for looking/using. But that’s a small issue and shouldn’t be a deal breaker.

My play time was about 13 hours and I thought the game was just wonderful. It was well worth my time and the price. I recommend this game for adventure lovers.
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239 Produkte im Account
13 Reviews
Nicht Empfohlen
289 Std. insgesamt
Verfasst: 13.06.21 15:19
Didn't like it. My mistake for buying it only because I heard was an awesome p&c adventure. Graphic is not good for my taste. Puzzles are too random for me. Found the story shallow. All this too late for a refund. But everything is subjective, so it is defintely not good for me.
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Nicht Empfohlen
511 Std. insgesamt
Verfasst: 22.05.21 00:51
I really wanted to like this game, but I'm afraid I can't quite recommend it.

Pros:
- lovely art and environments
- some decent puzzles
- characters are fleshed out, and the two-character system is nice
- good QoL features: map, fast-walking, reminder of tasks

Cons:
- some pretty bad puzzles (pixel hunts, a quiz where there's no way to know the answers and you have to start over every time you get one wrong - lampshading it doesn't make it better)
- a shallow, contrived and often nonsensical plot - the overall message is reasonable but there are many jarring things like the incompetence of the villain, people helping you out for no real reason or interacting with you in ways that don't make sense
- standard adventure game issues: multiple items that could solve a similar problem, but only one works; you know what you need to get or say but you can't do it till you unlock something else first; puzzle solutions that seem to just make no sense (to get a lever, I need to break the thing the lever triggers? a random dialogue line will get you an item?)

Overall it's a good effort and will kill some time but it was often frustrating and I didn't feel like I gained much value from going through the narrative.
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143 Std. insgesamt
Verfasst: 14.05.21 11:26
An old style point and click adventure, with a good story, good voice acting, amazing artwork and visuals.

But when i say old style, it's really old style. The Florentina fans that made the game must have spent a lot of time playing this kind of games when they were popular back in the 90's and it shows by all the references. But with the good come also some of the bad, be prepared for some illogical puzzles, and to find things that are so small on the screen you can hardly see them if you know they are there.

Still i loved it. Brought back the nostalgia for this type of games.
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738 Std. insgesamt
Verfasst: 10.04.21 21:27
ENCODYA is a point-and-click adventure game from first-time developer Nicola Piovesan, who has previously been successful an accomplished filmmaker and director. The story is loosely based on his 2019 short film, Robot Will Protect You.

Set 40 years in the future, in the cyberpunk dystopia Neo-Berlin, an increasing number of cyberspace junkies wander around like zombies with their cumbersome headsets, wasting away. Tina, a homeless 9-year-old orphan, lost her mother to this cyberspace illness, and has been scraping out a living on the streets with her unfailingly loyal government-issue nanny bot, Sam. One day, Sam suddenly becomes the target of a citywide manhunt, and the pair soon learns that Sam contains secret data left behind by the father that Tina never knew she had. Tina embarks on her father's mission to locate the secret cyberworld of ENCODYA as government goons follow her every step of the way.

ENCODYA is a massive success on all aesthetic fronts. Visually, ENCODYA is unbelievable. The game is gorgeous and evokes a very Ghibli vibe. All of the environments are bursting with life and color. The character models are pretty, even for minor NPCs, and the animation is smooth. The game's soundtrack is also gorgeous and largely made up of these ambient orchestrations that feel firmly in touch with the game's cyberpunk genre. Finally, the voice performances are strong, most notably Lizzie Freeman as Tina and Sean Weiland as Ren.

Tonally, ENCODYA is kind of all over the map, and the more dramatic bits are far more effective than the funny ones. The overall story of the game is quite a serious one, the overall themes of family and living in the moment are more appropriate for a serious game than a comedy. I think the rooftop scene very early in where Tina learns of her overall mission is the best in the game, I felt my eyes watering a bit with the emotional performance. Even when nothing dramatic is happening, the overall feeling of being small and lost in a big city is sobering.

While I kind of wished the game stuck with that more mature tone, ENCODYA wasn't all serious. Many of the characters you meet, including the main villain, are walking cartoons - from a self-absorbed social media influencer, to a stereotypically Japanese chef. There are some strangely out-of-place fourth-wall breaks, and a solid handful of adventure game in-references. There are also 10 specifically tracked easter eggs that are a little harder to find. While this was fun, I don't feel it was necessary, and in some ways it felt like the game was kind of pulling its punches. Towards the climax of the story, right when we should be getting the juiciest bits of plot, there's a random sidequest to gather ingredients for a picnic, and the final confrontation, because the bad guy is such a clown, just doesn't quite punch as hard as it could.

I think that the puzzles in ENCODYA overall work well enough, although consensus seems to be that they are a mixed bag. Early patches made one or two of the pixel-huntier issues I had on my first playthrough much more manageable, so this is no longer an issue you should experience. With that said, you can expect a number of very genre-typical roadblocks and solutions. There is a lot of back and forth, and I got stuck a couple of times. When I finally figured out how to unstick myself, some of the solutions did have me rolling my eyes just a little bit. I did play on hard mode, which eliminates the hint system and adds complexities to a few of the puzzles, but an easy mode is available as well.

Overall, ENCODYA is a very good adventure game, and I am glad to have backed it. The environments are so pretty and the main characters are so likable that I do foresee myself coming back to this and replaying it in the future.

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64 Reviews
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534 Std. insgesamt
Verfasst: 06.04.21 15:16
I like this game a lot. It's a fresh take on classic adventure games. The contrast between settings is quite appealing. Some of the puzzles were not so straightforward, but overall the pace is good and keeps you going.

I got this game as a present: thanks to my best friend for sharing :)!
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2 Reviews
Nicht Empfohlen
912 Std. insgesamt
Verfasst: 26.02.21 18:26
FUCK SAKE! This game is so close to being a really great game but falls short on few levels - first big fat robot always gets in the way - he should move around tina - and not block so much screen space - but the two main issues with the game is 1) there is a few times ur stuck as u cant find an object - objects which are very small - something like a tiny rock that u dont find unless u spend serious time scrolling the entire scene - and 2) it just get sloppy and too difficult towards the end - having to remember a girls birthday? if u dont u cant progress - or a keypad code based on a song - how is anyone suppose to work that out? Seems developer just got sloppy towards the end - i did enjoy the GOTT references - could have also done with a bit more comedy like monkey island - i give it 6/10 for point and click - id recommend playing in easy mode - i did difficult mode - for like 70% of the game only needed to cheat 1-2 times as missed something as simple as tiny rock or stick hiding - but the last 30% of the game is a bit annoying for reasons listed above
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Rating auf Steam Sehr positiv
85.23% 127 22
Release:26.01.2021 Genre: Adventure Entwickler: Chaosmonger Studio Vertrieb: Assemble Entertainment Engine:keine Infos Kopierschutz:keine Infos Franchise:keine Infos
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